Uitkomsten patiënttevredenheid 2024
In de periode november 2023 tot april 2024 hebben wij de patiënttevredenheid gepeild met behulp van de NHG-vragenlijsten.
Deelnemers aan het onderzoek waren huisartsen:
A.P Haertlein
M.A Sweers
G. Geerlings
M van der Pluijm
C. Berentzen
Z. Gramantik
Tevens hebben we de vragenlijst over de praktijken in het algemeen gebruikt.
Uitkomsten vragenlijsten over de huisarts:
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat patiënten tevreden zijn over de huisartsenzorg. Voor alle deelnemende huisartsen geldt dat er bovengemiddeld wordt gescoord op de meeste onderdelen. Er zijn geen grote verschillen tussen de huisartsen.
De onderwerpen die (iets) beneden gemiddeld scoren zijn:
- Behoefte aan meer consulttijd (bij 2 huisartsen)
- Samenwerking met de 2e lijn (bij 2 huisartsen)
- Uitleg over werking en gebruik medicatie (bij 1 huisarts)
- Omgaan met emotionele problemen rond gezondheidstoestand (1 huisarts)
Onderwerpen die maximaal (100%) scoren zijn:
- Voorlichting over werking en gebruik medicatie (bij 3 huisartsen)
- Samenwerking 2e lijn (bij 2 huisartsen)
Opmerkingen van patiënten:
- Jammer dat er veel wisselende gezichten zijn (bij 2 praktijken)
- Merkbaar dat het heel druk is (bij 1 praktijk)
- Top huisarts. Heel tevreden (voor alle huisartsen)
Uitkomsten vragenlijst praktijken algemeen:
- Het gebouw verdient een opknapbeurt
- De informatieoverdracht met waarnemers verloopt niet altijd goed
- Triage is een belemmering voor contact met de huisarts
- Veel wisselende huisartsen
- Bereikbaarheid en beschikbaarheid is bovengemiddeld goed.
Conclusies:
- Patiënten zijn zeer tevreden over hun huisarts. Er worden vele complimenten gegeven onder het kopje opmerkingen.
- Er zijn kleine verschillen tussen de praktijken, maar het is duidelijk merkbaar dat er zoveel mogelijk 1 beleid gevoerd wordt, dat er veel afstemming plaatsvindt, zowel organisatorisch als medisch inhoudelijk.
- Het wordt niet als positief ervaren dat er regelmatig waarnemend huisartsen zijn. Hierover zullen we de patiënten duidelijker moeten informeren.
- Triage aan de telefoon wordt af en toe nog als hinderlijk ervaren. We zullen de patiënten moeten blijven informeren over de noodzaak hiervan.